23 Mayıs 2009 Cumartesi

"There is probably no god!"


Oturup burada "din" tartışmak isteyip istemediğimden de emin değilim açıkçası. Ama ateistlerin düşündüklerini, olayların örgü biçimini ayrıntılarıyla okudum, okuyorum çok uzun zamandır. Genel sorular "inandığınız tanrıya niçin inanıyorsunuz? İnanmanızı sağlayan deliller var mı yoksa kör bir inanca mı sahipsiniz? Eğer inandığınız tanrının delilleri olduğunu düşünüyorsanız bu deliller nelerdir? Delil olması sizce önemli midir inanç için? Hiçbir delile dayanmayan kör bir inanca sahip olmak sizce akılcı bir davranış mıdır?" şeklinde oluşuyor.

Son zamanda dünya üzerinde ateistliğin yaygınlaşması dikkat çeken bir unsur. Tanrı/Allah diye birşeyin olmadığını savunanların sayısı gün geçtikçe artıyor. Tabi ayrıntıları okuyunca insanın aklı karışıyor. Toplumda süperzeki olarak kabul görülen, dünya düşünce ve maddiyatına sayısız katkıları olan bilim insanları ve felsefecilerin çoğunun tanrıya inanmadığını biliyoruz. Ve yapılan resmi araştırmalara göre de, IQ oranının arttığı yerlerde ateistlik oranı artıyormuş. Bu da kısaca "zeki insanlar tanrıya inanmıyor" şeklinde yorumlanabilir. Özellikle İngiltere'de son yıllarda yüzde yüzün üzerinde bir katlanma yaşanmış ateist sayısında.

Bunu inançlı olanlar genelde "Kıyamet yaklaşıyor, Kur'an'da da dediği gibi; kıyamete doğru inançsızlık baş gösterecek, dünya içinden çıkılmaz bir kaosa sürüklenecek" şeklinde yorumluyorlar. Zira inançlılar arasında genel düşünce, ateizm denen şeyin "Tanrı'nın var olmadığına inanmak" değil de, "Tanrı'nın var olduğuna inanmamak" şeklinde olduğunu düşünüyorlar. Ateistler ise Allah denen bilinmeyen şeye inanmanın komedi olduğunu düşünüyorlar. Kısacası iki taraf da kendi düşüncesini savunurken, karşı tarafa pek saygı duymuyor. Bunun yerine inançlarının başarısız olduklarını kendilerince, değişik söylemlerle belirtmeye çalışıyorlar.

Bu konuyu niye bir yere bağlayamadım? Çünkü bağlamak istemedim. Amacım buraya özel bir konuşma yaratmak. Eğer varsa herhangi bir düşüncesi olan, paylaşsın yorumlarda. Gerçi çoğuna göre ince, tehlikeli bir konu ve düşüncelerini paylaşmaktan korkuyor insanlar genelde. Öyle olmayacağını umuyorum.

Not: Başlıktaki cümle kendi düşüncem değildir. Bir ara sansasyon yaratan bir olaydan cümledir. Ateistlerin Londra'da bir otobüse verdikleri reklamda yazıyordu bu cümle kocaman ve zamanında çok konuşulmuştu, hatırlayan olacaktır. Hatta daha sonra aynen İspanyolca'ya çevrilip bir de Madrid'teki otobüslerde yer bulmuştu kendine. Ben de bunun üzerine bir Ekşisözlük klasiği olan şu reklamı koyup, sözü size bırakırım.

6 yorum:

Enes dedi ki...

Oldukça çetrefilli bir konu, oldukça su kaldırabilecek bir mevzu bu.

Bir müslüman olarak çağımızda ateistliğin genel olarak sapkınlığın ve saygısızlığın tanımı olduğunu görüyorum açıkçası... Şimdi bu kanıya nereden varıyorum? Bahsi geçen kansız ortamlardan biri olan ekşi sözlük'te "hz.muhammed" veya "allah" başlıklarına bakın lütfen... İnanın ben insanlığımdan utanıyorum bunları okurken. İnanırsın / inanmazsın bu ayrı mevzu; fakat sen dünya üzerinde milyarlarca insanın sevdiği, saydığı ve bir uğurda peygamber bilip inandığı insana "sübyancı, 6 yaşındaki kızla evlendi, köleleri ile ilişkisi vardı" vs. gibi aptalca ve utanma duygusu dahi taşımaz şeyler yazarsan ben sana bu dakika itibari ile saygı duymam, duyamam...

Halbuki yok mu aklı selim ateistler? Var elbette... "İnanıyorsun, senin incancın kendine" diyor, çıkıyor işin içinden... İnsanları zorla zıvanadan çıkartmak, kışkırtmak niyedir? Kabul ediyorum; Aynı muameleyi yapan müslümanlar da var, misyonerler de var... Var oğlu var...

Ancak şu son dönemde (özellikle sanal ortamda) bazı kişi ve topluluklar hadlerini iyice aşmaya başladılar...

Gördüğünüz üzere olayı öyle kişiselleştirdiler ki oturup iki dakika olayın mantıki yönünü düşünüp yazamadım. Diyeceğim odur ki ben Allah'a inanan, dinine öyle aman aman bağlı olmasa da (örneğin yılda bir namaz kılarım, içki içerim, 30 gün tam oruç tutmam vs.) ancak inandığım her neyse saygı beklerim. Aynısını da görmek isterim...

Aksi taktirde neler olduğu ortada...

Çağlar dedi ki...

Aynen o olaya kesinlikle ben de karşıyım. Ateistlerin takıldığı bi forum var mesela ara sıra okuyorum. Hz. Muhammed'in doğum gününde bir sayfa boyunca aynen dediğin tarzda hakaret ve alay etmişler. Yani inanmıyor olabilirsin ama inanmıyorsan da başkasının inandığıyla alay etmen saygısızlıktır. Nasıl sana islamcı biri "yanacaksın ilelebet" deyince sinirlerin tepene çıkıyorsa, burada da aynı şey inanan için geçerli.

Lord-1 dedi ki...

Çok ince konu çok. Öncelikle bu ülkede bu tartışmaya girilmez zira yukarıda da bahsedilen saygı duyma olayı yok her iki taraf içinde. Yani en aklı başında insana bile "Bana göre Allah yok." dedin mi. Cevabı direk len yürü git tövbe de oluyo. Aynı şey ateistler içinde geçerli tabi. "Allaha inanıyom" dedin mi cevabı salaksın işte oluyo. Sorun bence neye inanıp inanmadığın değil, karşındakinin fikirlerine ne kadar saygı duyduğundur. Mesela Türkiyede İngiltere gibi nispeten daha rahat bir ortam olsaydı o artış bizde de görülürdü eminim.

sergei sorensen dedi ki...

lord-1 süper açıklamış ülkedeki inanç olayını. mesela ben kararsız kesimdeyim açıkçası.

Adsız dedi ki...

"Tanrı tamsayıları yarattı, geri kalan her şey insan icadıdır."

Leopold Kronecker,Alman matematikçi

ercü dedi ki...

Ateizmi türkiyede konuşmak bence saçma çünkü o kadar yobaz insan var ki. adama ben senin inandığın yaratıcına inanmıyorum dediğin zaman sanki anasına avradına küfrediyomuşsun gibi tavırlar muhabbetler dönüyor."ki başıma geldi". lord1 e katılıyorum tartışılacak ülke deil bu konuda türkiye ama inançlıda olsa inançsızda olsa herkesden saygı bekliyorum.Ben inançsızsam kimsenin sorunu değildir.Başkası inanıyorsa beni bağlamaz.He bu konuda tartışılır muhabbet edilir şöyledir böyledir diye herkes fikrini ortaya atar ama bu konuyu tartışabilecek kaldırabilecek insan bulabilmek lazım karşında...