13 Ekim 2008 Pazartesi

Alternatif Kazık


Bu aralar kendime araba bakmakla meşgulum, malum ehliyet alacağız 4-5 ay içinde, arabarla epey haşır neşir oldum.

Buralarda yakıt olayı çok önemli. Benzinin sudan ucuz olmasına rağmen, yaşamsal mekanlar arasındaki uzaklıktan ötürü arabalar su gibi içiyor o sudan ucuz olan benzini. Aynı hesaba geliyor bir nevi. Öğrenci adamın da fazla yakan bir araba alması saçma olur dedim, dizelle hybrid'i gözetlemeye başladım, gerek aldığım dergiden gerekse internetteki kaynaklardan...

Sonuç şaşırtıcı. Daha doğrusu iç karartıcı... İkisi de hiçbir şeye yaramıyormuş. Dizelden başlayalım; dizel motor çok sesli, arabanın performansını düşürüyor ve kurşunsuz benzinden daha pahalı, bilindik şeyler bunlar. Dizel araba daha pahalı, bunu da hepimiz biliyoruz zaten. Peki cidden değiyor mu bunca masrafa ve performans düşüklüğüne girmeye? Araştırmacılar 'Hayır' cevabını veriyor. Hatta arabanızı o kadar da kullanmayan biriyseniz, büyük bir zarara girmeniz de mümkün. Tır-kamyon sürücüleri dışında kara geçen de yok gibi.

Gelelim hybrid'e. Farklı birşey umuyordum çünkü apayrı bir hikaye hybrid. Basitçe anlatmak gerekirse arabanız benzinle çalışıyor ancak bu sırada aküye enerji aktarıyor. Sırf benzinle giderken değil, frene basarken bile ortaya çıkan kinetik enerjiden ötürü doluyor akünüz. Bu dolan aküyle elektrik gücü sayesinde yola devam edebiliyorsunuz sonuç olarak. Bakıldığında harikaymış gibi gözüküyor ama yaklaşık -Amerika'da bile!- 4 bin dolar konuluyor bir aracın üstüne, eğer hybrid motoru varsa. Oysa bu arabanın, averaj bir sürücü için, 4 yılda sağladığı tasarruf sadece 2250 dolar! Yani aracı en az 8 yıl kullanmanız gerekiyor kar edebilmeniz için; tabii o hybrid motor o süreç boyunca aynı verimle çalışmayı sürdürebilirse...

Benzinle kalacağız gibi gözüküyor, alternatif yakıtı da torunumun torunu kullanacak herhalde en iyi ihtimalle. O değil de, iyi olurdu futbol adına alternatif bir yakıtın bulunması!

4 yorum:

ercü dedi ki...

bi kaç şey düzeltmek isterim ki günümüz dizeller artık düşük devirli yavaş araçlar deil gerçekten ii performansı olanlar var.tmm maliyetine sesine bende karşıyım ama düzelteyim dedim.ayrıca dizelin yüksek devirli olması da ayrı bi fiyasko ömrünü çabuk yio motorun.
her türlü benzinliyi tek geçerim gerçek performans.hele 8 silindirli bi canavar varsa elinizde yollar perişan:D:D:D

Adsız dedi ki...

Tabii ki var ayrı varyasyonları. Mesela hybrid'i bile performans için kullanan markalar var. Ama genelleme yapacak olursak dikkate almamak gerekiyor bunları, tabii performanstan ziyade bedeli biraz daha göz önüne aldım ben.

Benzin ne yazık ki hala 'tek tercih' gibi.

Yavuz dedi ki...

Hemen bir kaç düzeltme yapayım:

-Dizeller kesinlikle yüksek devirli değillerdir.

-Yeni nesil dizellerin hemen hepsinde turbo var. Böylece eskiden söylenen düşük güç, düşük performans günümüz teknolojisini kullanan modellerde geçerli değil. Hatta uç bir örnek olacak ama daha iyi anlaşılması için BMW'nin 1 Serisi'nden bir örnek vereyim. BMW 1.20d, 177 HP güç üretirken benzinli model olan 1.20i, 150 HP güç üretiyor :)

Dizelleri övdüm ama hala özellikle ilk çalıştırmada yüksek ses, fiyat farkı gibi kötü özellikleri var. Ayrıca ülkemizde "çok tutuyorsa daha çok vergi alalım" anlayışı geçerli olduğundan (LCD'lerde, digital fotoğraf makinelerine eklenen ek vergiler, talep arttıkça LPG ve dizele zam yapıp farklı tip yakıtlar arasında fiyat farkını kapatmak...) dizellerde fiyat farkını amorti etmek için artık daha çok KM yapmak gerekiyor. Yani eskisi gibi avantajlı değiller.

İlerde ekonomiye katkısı olabilir ama şu an Hibrid motorlar yakıt ekonomisinden çok prestij için üretiliyor bence. Hatta Top Gear'da yapılan bir testte BMW M3, Toyota Prius'dan daha az yakıt tüketmişti :)

Tabii ki benzinli bir modelin zevkini hiç biri vermez ama sonuç olarak ekonomik düşünüyorsanız çok KM yapan birinin LPG>dizel>benzinli modelleri tercih etmesi daha doğru bence.

Adsız dedi ki...

Elbette yakıt sarfiyatı bakımından o son sıralama doğru ama LPG'nin tehlikesini ve düşürdüğü performansı(tabii bir de yüksek modellere eklenemeyişi); dizel'inde alınırken harcanan yüksek bedeli ve dizel yakıt yüklerken de üstüne konulan fiyatı göz önünde bulundurursak benzin son sıraya düşmüyor, aksine ilk sıraya dahi yükselebiliyor. Benim lafım dizel'in az yakmamasına filan değil, alınırken ve deposu yüklenirken ödenilen ve aslında herşeyi altüst eden yüksek bedel.

Bu arada dizel versiyonlara turbo eklemelerinin sebebi de yazıda açıkladığım performans düşüklüğünden kaynaklanıyor. Bir nevi, benim gibi hem performans hem de yakıt tasarrufunu düşünenler için çıkartıyorlar o modeli. Ancak hala fiyat düşmüyor, performans tek başına yeterli olmuyor bazen.

Top Gear'daki testi hiç duymamıştım, şaşırdım cidden. BMW, Audi vb. arabalar hızlarına nazaran iyi yakıt tüketiyorlar aslında. Ama bir Toyota Prius'u geçeceğini hiç sanmam, neden oldu bilmiyorum ama mesafeden veya kullanım şartlarından ötürü olabilir. Bir Prius, yani hybrid motor şehiriçinde veya kısa mesafelerde avantaj sağlamaz. Enerjiyi bulman ve dönüştürmen gerekiyor ki bunun için uzun mesafeler gerekiyor, otoban tarzı. Belki de ondandır, bilmiyorum tabii test nasıl şartlarda gerçekleştirildi. Yine de sağol verdiğin bilgi için. Onu bir araştırmak gerek.